8 december 2009

Ungefär som att jämföra en cocker spaniel och en pittbullterrier

Jag blev bjuden på middag av fina frugan igår. Hon bor i medelklassgettot på Liljeholmskajen. Där har varannan balkong en ljusslinga runt balkongräcket. En del hänger rakt, en del hänger i bågar. En del har små slingor som hänger neråt. En del blinkar. En del är röda, gröna eller blåa.
Det såg nästan groteskt ut med alla dessa ljusslingor och jag fattar inte grejen.
Är det fint att titta på om man går ut på balkongen och röker? Är det för att visa att man har råd att betala en högre elräkning? Är det för att barnen ska hitta hem? Och ser man ens ljusslingan när man är inne?

I alla fall, jag berättade för frun om Richard Aschberg. Hon tyckte att jag kanske borde känt igen honom från hans byline.
Frun: Man har ju sett hans ansikte i tidningen rätt många gånger.
Jag: Ja, jag vet...usch, jag har verkligen ingen koll.
Frun: Och du satt väl på samma plan som brorsan, Robert, för inte alls så länge sen?
Jag: Va, eeeh...nä.
.....
Jag: Menar du att jag åkte samma plan som Robert BROBERG?
Frun: Eh, ja, just det.

Det är inte bara jag som har noll koll.

2 kommentarer:

  1. När man får barn får man på samma gång ett alibi för att leva ut sina kitschiga lustar. Bra va'. Fast jag balanserar granblinket utomhus med hårdrockiga svarta adventsstjärnor i köket.

    SvaraRadera
  2. Aha, är det den funktionen som barn har!
    Balans är bra. Du är också Plusminusnoll Petra!

    SvaraRadera