25 november 2009

NY

New York i korthet.

* Ätit äkta bagel. Med jordnötssmör. Jag har saknat dem ända sedan 1990-någonting då jag ibland åt bagels hos min kompis vars pappa är amerikan. Finns det verkligen inget ställe i Stockholm som har riktiga bagels?
* Sett många höga hus, besökt Empire state building och bevittnat två frierier där på 86:e våningen. Sedan blev jag lite åksjuk av gungandet och var tvungen att åka ner igen.
* Besökt museum, Naturhistoriska, och tittat på uppstoppade djur och dinosaurieskelett. Tillsammans med halva New Yorks skolklasser kändes det som.
* Shoppat mycket, hittade det viktigaste, en klänning till nyår då jag ska på bröllop. Klänningen är svart (såklart) och silvrig. Nu fattas bara skor. Var på väg att köpa ett par för 250 dollar (ca 1800 kr) men hejdade mig i sista stund. Vill gärna kunna äta något annat än havregrynsgröt fram tills nästa lön.
* Druckit drinkar i skybaren på The Standard hotel där vi bodde. Snuskigt snygg bar med sjukt snygga människor. Servitriserna hade stilettklackar. Stackare.
* Ätit ostron för första gången. Jag fattar inte grejen. Det är slemmigt och det smakar saltvatten.
* Blivit övertalad att köpa blanka och glansiga leggings. Hej 80-talet.
* Gått över Brooklyn bridge i strålande sol. Väldigt New York men vad är egentligen skillnaden mellan Brooklyn bridge och Västerbron?
* Sett "Phantom of the opera". Imponerande röster och sceneri. Förvånande liten teater, jag som trodde att allt var stort i staterna.
* Ätit en konstig sallad på en diner. Jag vet att man inte ska äta sallad på en diner. Men det var första kvällen och min kropp tyckte att klockan var mitt i natten. Då vill den inte ha mat.

1 kommentar:

  1. Du är säker på att illamåendet kom av gungandet, och inte av frierierna...?

    Förlåt, jag är bara avundsjuk! Jag får nog ta och åka till New York snart.

    SvaraRadera