9 november 2009

Hjälper nagellack mot ont i ryggen?


Jag var på "Allt för hälsan mässan" i Älvsjö i fredags. Där finns verkligen allt för hälsan. Som nagellack till exempel.


Hela kostcirkeln var representerad. Allt från acaibärsjuice till gräsdrinkar.


Självplågeri var sommarens trend. Den fortsätter att vara stark under hösten. De som har hakat på trenden påstår att de blir så avslappnade att de somnar. Men jag tycker faktiskt att spikmatta är lite väl 2007. Ligga på glödande kol är det nya svarta, tro mig.

(Jag har testat spikmatta. Två gånger. Jag hade inte ens kunnat somna under pistolhot.)


Detta är sit-ups, på en spikmatta. Det är obegripligt. Ungefär som obegripligheten i att universum aldrig tar slut. För på en spikmatta ska man ju ligga och bli avslappnad. Musklerna ska slappna av, inte spännas som i sit-ups.

Lyfter överkroppen.
Magen spänns.
Lägga mig ner och vila.
AJ!
Nä, jag lyfter överkroppen istället.
Håller nog här. Bara 10 minuter kvar av passet. Det klarar jag.
Jag måste vila, magmusklerna krampar.
AJ!
Nä, det var bättre med krampande magmuskler.

Helt plötsligt känns den där slide-mattan som jag tränade på under 90-talet som en riktigt bra idé.

2 kommentarer:

  1. Haha slide-mattan! Det ser verkligen sjukt obekvämt, opraktiskt och onaturligt ut!

    SvaraRadera
  2. Ja, kul var det inte och ganska ensidigt. Jag vill minnas att jag hade grym träningsvärk på insidan av låren.
    En rolig detalj var att man hade en sorts tygstrumpa över träningsskorna. Ungefär som sådana där plastöverdrag som man kan få använda hos tandläkaren, fast i tyg.

    SvaraRadera