2 november 2009

"Fjälltoppen är nära men vägen dit är lång"

Det är ingen större skillnad på att motionera i Åre och i Stockholm.

1. Börja med att värma upp i lugnt tempo på en lägre nivå. Gå inte ut för hårt från början.

2. Följ instruktionerna så undviker du att skada dig.

3. Använd rätt utrustning. När du är uppvärmd kan du utmana dig själv genom att höja nivån.

4. Stretcha alltid efter att du har motionerat.

5. Glöm inte att varva ner och återhämta dig, se till att du dricker och äter ordentligt.

Inläggets titel är ett ordspråk hämtat från http://www.livet.se/ord/kategori/Fjäll, en svensk sida med samlade ordspråk. Alla ordspråk om fjäll är på norska. I Åre finns en massa norrmän- på bensinmacken, på Coop, på Holiday Clubs bad.
"Fjälltoppen är nära men vägen dit är lång". Jojo, inte nöjer de sig med att de har olja, nu försöker de sakta men säkert ta över fjället i Åre också. De får helt enkelt inte nog av naturtillgångar. Eller fjäll som de kan gå på tur på och äta "Kvikk lunsj".
Men en sak har de inte fattat. Och det är att kexchoklad är ingen bra snabblunch när man ska bestiga berg. De där norrmännen kommer nog inte längre än till Coop.

2 kommentarer:

  1. Följer du alla de där stegen när du tränar? Väldigt ambitiöst.

    Jag håller med om att kexchoklad inte låter som mycket till proviant för fjälltur, men jag kan tänka mig andra tillfällen när det är "bensin" nog:
    - biobesök
    - sista timmen på jobbet
    - en kort promenad till affären

    SvaraRadera
  2. Jag kan väl säga så här, det sista steget är väl det jag ägnar mig åt mest just nu. Men annars ja, för jag går ju på instruktörsledda klasser och då är det alltid någon som säger till mig vad jag ska göra.

    SvaraRadera