19 september 2011

Mat med tanke

Jag gillar ju butiks/cafékedjan Blueberry. Jag gillar deras koncept och jag älskar deras goda smoothies (fast de är inte billiga direkt).
I fredags träffade jag grundaren Ulrika Holm som nu har skrivit en bok, "Food for thought".  Jag har bara bläddrat i boken så jag kan inte säga så mycket mer än att maten såg härlig ut. Men jag tog mig ett litet snack med Ulrika.


















Varför har du skrivit den här boken?
– Syftet är att förklara varför vi startade Blueberry och visa hur vi tänker. Vi vill inspirera till en hälsosam livsstil men också stimulera alla sinnen. Det gäller både smaken, förpackningarna och engagemanget för miljön.

Vad är viktigt för er?
– Näringstäthet är den stora grejen som vi bygger vår filosofi på. Det vi äter måste innehålla mer näring, som antioxidanter för att boosta vårt immunförsvar och skydda oss mot det som bryter ner det, som stress och avgaser. Vi är väldigt inne på greens just nu.

Boken innehåller 150 vegetariska recept. Varför är de vegetariska?
– Vi tycker inte att man ska utgå ifrån köttet när man lagar mat, bland annat för att vi inte anser att vi behöver så mycket kött men också för att det är bättre för miljön. Vi utgår istället från bönor och frön och ser det animaliska proteinet som ett tillbehör.


Superfoods enligt Blueberry.
1. Bär och frukt.
2. Nötter och frön.
3. Teer.
4. Rötter, till exempel macha, ingefära, rosenrot.
5. Greens, till exempel groddar och gröna blad. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar