25 september 2011

Dagens läsning

Hantera din ilska - och slipp bli sjuk!

3 kommentarer:

  1. När du ändå är inne på temat: läs om gamla feministiklassikern Kvinnors vrede av Harriet Goldhor Lerner. Från 80-talet men funkar fortfarande.

    Apropå litteratur. Vet du om någon har forskat på de långsiktiga effekterna av självhjälpsböcker?

    SvaraRadera
  2. Aha, ännu en klassiker, låter intressant och jag har inte läst den. Läste Erica Jong, "Rädd att flyga" i somras.

    Vad jag kan minnas har jag inte hört om någon sådan forskning. Men det hade varit intressant att veta!

    SvaraRadera
  3. Visst hade det! Min magkänsla är att det är lättare att få insikter i stunden än att hålla kvar dem. Men sen har vi ju Kvinnors vrede. När jag läser om den nu ser jag verkligen hur den har influerat mig, att väldigt mycket av hennes tankar och sätt att uttrycka dem är sådant jag har införlivat i mig själv (läste den gissningvis 1995 eller så). Den är väl i och för sig mer högkvalitativ än en del skräp-självhjälp som finns på marknaden, men jag antar att det finns fler som är seriösa och bra.

    SvaraRadera