9 september 2010

Oye - Zumba!





Nu har jag testat Zumba och jag förstår varför klasserna är sjukt populära. 
Zumba är enkla dansklasser med latinamerikansk dans som till exempel salsa, samba, cumbia, merengue och det bästa av allt REGGAETON! Tänk mycket höfter och kombination av små snabba steg och stora kliv med skak av rumpan. Kolla in klippet så ser ni ungefär hur det går till. Och ja, det kan se lite löjligt ut men det var löjligt roligt också och verkligen inte prestationsbaserat. 


Till varje låt körs nya steg i enkla kombinationer så de flesta hängde med bra. Jag hade gärna kört lite mer avancerat men då hade säkert dansglädjen gått förlorad för en del. Stämningen var på topp, instruktören Norberto Lacourt var charmig och duktig och jag till och med tjoade och tjimmade lite. 
Det händer inte ofta, trots att jag som själv har varit instruktör, vet att instruktörer gillar det. 


Jag kan tänka mig att Zumba är extra populärt nu för att det är nytt och för att dans är hett för tillfället. När jag började som instruktör på Gerdahallen i Lund så hade vi Latin (latinaerobic) på schemat. Det var populärt från början men intresset avtog efter ett tag. Nu har de en klass i veckan och inför Zumba i höst.
Men jag ska i alla fall boka en ny Zumbaklass så snart som möjligt!

2 kommentarer:

  1. Jag tycker det ser jätteroligt ut. Men är det lika bra träning som vanlig tråkgympa? Det kan ju inte vara lika heltäckande i alla fall?

    SvaraRadera
  2. Nej, om du vill ha både kondition och styrka för hela kroppen så är gympa bättre. I alla fall Gerdahallens gympa!

    SvaraRadera