15 september 2010

Jag blev varken elegant, sexig eller kraftfull



Så, nu har jag testat piloxing. Det är ett pass med en salig blandning av boxning, pilates och balett. Eller snarare rörig blandning skulle jag vilja säga. 


Boxningen består av diverse slag i luften. Jag tycker alltid att det känns löjligt att stå och slå i luften. Nu var vi 40 tjejer som inte kunde boxningsteknik som stod och slog i luften. Egentligen ska man ha tyngder på händerna när man tränar piloxing men det har de inte på Sats. Med tyngder hade det definitivt blivit lite jobbigt i alla fall, nu kändes det mest som jag slet på mina leder. 


Sen blev det balettövningar. Flashback till balettlektionerna på estetiska programmet på gymnasiet. Då tyckte jag att balett var den tråkigaste dansformen. Bra och nödvändig men trist. Det var fortfarande lika tråkigt. 


Här och där dök det upp pilatesövningar och jag kom ihåg varför jag aldrig har fastnat för det. Inte så kul det heller, även om det kan vara riktigt jobbigt. Och helt plötsligt skulle vi skaka på rumpan och det var nog det roligaste på hela klassen. 


Nu låter jag väldigt negativ. På plussidan: väldigt bra och peppande musik, duktig instruktör och hyfsat jobbigt. Lite kul är det också att det är svenska Viveca Jensen, bosatt i USA, som har hittat på konceptet. 


Ledorden för piloxing är "sleek, sexy and powerful"(Typ elegant, sexig och kraftfull). Ni kan kolla på videon med Viveca och se om ni tycker att det ser så ut. Men jag varken kände det under klassen eller tror att jag kommer att bli det av piloxing. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar