26 oktober 2010

Att inhalera sin egen svett


















Jag har testat något nytt. Det är inte cykling som man kan tro av cykelbyxorna, något som jag för övrigt inte har burit sedan permanent, stora hårsnoddar och Championtröja var det hetaste man kunde ha till cykelbyxorna. Alltså 90-talet någongång. 


Jag har testat bikramyoga, Är en skam att jag inte har prövat det tidigare men i lördags var det dags. För er som inte vet så gör man bikramyoga i en varm sal, 33,6 grader var det när jag klev in i salen på Bikram Yoga Södermalm


Jag rullade ut min matta och la mig ner och tyckte det var ganska skönt. In kom alla vana bikramyogisar i små shorts (männen) och hotpants och sport-behå (kvinnorna). Sen började vi med en andningsövning. Redan då började jag att svettas och linnet åkte av. Ja, jag hade sport-behå under. 


De första positionerna gick bra. Sen började jag känna mig yr, lätt illamående och undra hur sjutton jag kunde svettas så mycket. Jag tyckte att det borde ta slut. Nej. Både svetten och passet kändes oändligt. Och lätt plågsamt. Speciellt i vissa positioner när vi böjde ner huvudet och svetten rann in genom näsan och jag var tvungen att andas in den eftersom man ska andas genom näsan. Båda mina handdukar var så blöta att jag kunde vrida ur dem. 


Efteråt hällde jag i mig vatten och tänkte på kaviar, fetaost, saltlakrits eller vad som helst med salt smak. Och tänkte att det här gör jag inte om. Tills jag kom kom att jag hade köpt ett tiodagars-kort när jag kom till klassen. Jag tänkte betala för en gång á 190 kr men tjejen i receptionen upplyste mig om att jag kunde köpa ett tiodagars-kort för bara 350 kr. "Du tjänar in det om du går två gånger" sa hon. 


Smart tänkte jag. Mycket smart, för vem vill göra om det här? Så hör jag alla de lyriska kvinnorna i omklädningsrummet. En har gått på bikramyoga 71 dagar i rad. Ja, 90 minuters svettorgie varje dag i 71 dagar. Så jag bokade in en ny klass redan dagen efter, i söndags. Sedan vet jag inte vad som hände. Nu är det tisdag och jag har gått på ännu en klass och ska gå igen imorgon. 


Hjälp, håller jag på att bli beroende av svettyogan? 

2 kommentarer:

  1. Svettyoga - klrt man vill fortsätta med det! Kanske för att det känns mer effektfullt när svetten lackar, kanske för att du kommer deffa makalöst. Kallbad med bastu ger ju samma beroendeeffekt. Heja, heja!

    SvaraRadera
  2. Åh, kallbad med bastu! Kan de inte bygga ett kallbadhus i Stockholm snart? Verkar vara lika svårt att få till som ombyggnaden av Slussen.
    Men det är faktiskt kasst att Sthlm som är omgivet av vatten inte har minst ett kallbadhus.

    SvaraRadera