6 februari 2010

Ministermamma

Jag har intervjuat Birgitta Ohlsson (fp), som nu ska bli EU-minister, en gång i tiden. Närmare bestämt sommaren 2007 när jag var på Aftonbladet och jobbade för bilagorna Kropp & hälsa, Mat & vin, Hem & trädgård och Klick special.

Jag intervjuade henne om hennes matvanor. Trots detta ämne, som låg långt ifrån hennes jobb som politiker, så var hon väldigt tillmötesgående och trevlig. Men det som slog mig mest var att hon hon var tuff, smart och ödmjuk på samma gång. Också var det hennes man som lagade mest mat, hon var bättre på att blanda drinkar sa hon.

Jag tycker att det är helt rätt att hon, trots sin graviditet, tackar ja till att bli EU-minister. Terri Eriksson på Aftonbladet skriver bra om det här. En blivande pappa hade aldrig fått utstå samma kritik. Som kvinna med barn ska moderskapet vara en identitet. Som man med barn är föräldraskapet en parentes. I alla fall i mediavärlden.

Det är verkligen ett ansvar som vi som jobbar inom media har. Att sluta bekräfta och cementera denna förlegade syn på föräldraskapet. Till och med Skavlan föll i fällan när han intervjuade Pernilla August härom veckan. Han frågade henne "Du har ju fått massor av fantastiska erbjudanden, både i Hollywood och Skandinavien. Är det svårt att kombinera det med att vara en bra mamma i det verkliga livet?"
Skulle han fråga Stellan Skarsgård eller Mikael Persbrandt hur de kombinerar karriären med att vara en bra pappa?
Jag betvivlar det.

4 kommentarer:

  1. Allt detta och så är hon republikan också! Me like!

    SvaraRadera
  2. Tror inte han skulle fråga de manliga skådisarna om det. Liksom de flesta inte reagerar över att manliga rockbandsmedlemmar turnerar och är ifrån sina barn i perioder medan de kvinnliga motsvarigheterna får ta en massa skit för det.

    Välkommen till min nya blogg förresten! :)

    SvaraRadera
  3. Christer: Jag tycker att hon är grym. Gick sin egen väg i Fra- omröstningen också.
    Lina: Suck ja, man blir så trött. Kul med ny blogg, jag lovar att besöka den!

    SvaraRadera
  4. Bra rutet, Elin!/Mia

    SvaraRadera