22 februari 2010

Elin testar

Det här testade jag igår, på Sportlife vid Odenplan.
Indoorwalking. Ungefär som spinning fast på en typ av crosstrainer. Jag som aldrig har stått på en sådan maskin tidigare tyckte att det var lite knepigt först. Man ska ju liksom gå, fast ändå inte.

Men jag kom in det snabbt, och pulsen rusade efter bara några minuter. Det var ordentligt svettigt och jobbigt men kändes skonsamt. Enda skaderisken är nog om du släpper de rörliga handtagen och lutar dig åt sidan.

Perfekt träning om du brukar powerwalka utomhus, men inte vill träna ute nu på grund av kyla, is och snö. Eller för dig som vill ha enkel och effektiv konditionsträning.
Själv är jag lite besviken. Jag hade ju också velat träna för en manlig instruktör i spräckliga tights. (Se klippet från Youtube)

10 kommentarer:

  1. Jag går på en sån ibland, fast inte i grupp. Den är bra tycker jag, fast det är lite för lätt att sakta ner när man inte pallar längre. Dåligt för mig som har en tendens till lathet.

    Nu på sistone har jag testat en ny filial av mitt gym. Där har de en rolig motionsapparat där de kallar det att man flyter. "Start floating" står det på skärmen. Där rör sig fötterna lite mer i sidled. Du gör ungefär samma rörelse som en längdskridksoåkare med benen. Det är coolt, väldigt skonsamt, och känns ordentligt i låren.

    SvaraRadera
  2. Det enda som funkar mot min inre latmask är en instruktör och musik.

    Start floating låter som det är dags att lägga sig i ett sån där liten instängd pool. Men på den maskinen låter det ju som bra träning, du har väl sett längdskidåkarnas och längdskridskoåkarnas rumpor???

    SvaraRadera
  3. Testa att släppa handtagen (men inte på passet), balansen kommer direkt och det blir litta annorlunda påslag.
    Angående Lenas alternativa maskin? Elin, du har så rätt! Vi har iofs ett annat namn än "floater" på den. =D

    SvaraRadera
  4. Vi släppte faktiskt handtagen på passet. Blev svårare med balansen= jobbigare för bålen. Och det är ju bra. Men jag var ganska tacksam när instruktören sa att vi skulle ta tag i handtagen igen.
    Förresten, litta...har du blivit skåning :)
    Och vad är det alternativa namnet på floater..???

    SvaraRadera
  5. Ja, det är ju många år nu men accenten är fortfarande från Viken! Det var Sverker myntade uttrycket "The Ass Machine".

    SvaraRadera
  6. Haha! Min instinkt sviker aldrig! Klart jag blir kär i maskinen som ger mig finast rumpa! Och jag håller aldrig i handtagen på den - man ser häftigare ut när armarna svänger med.

    SvaraRadera
  7. Åh måste prova, det verkar jättekul! Crosstrainern är en storfavorit för mig och jag är konstigt nog inte lat på den. Jag "lurar" mig själv att jag måste ge allt när jag väl är på gymmet annars får jag ju inte utbyte för vad jag betalat. Har provat floating också, det är kul men det finns inte på alla 24/7 (min gymkedja) trist nog!

    SvaraRadera
  8. Christer: Hehe, The ass maschine låter som något från tv-shop men visst är det ett passande namn.
    Lena: Ja, klart att du ska se häftig ut under tiden som du jobbar med din fina rumpa!
    Lina: Vilket 24/7 tränar du på? Kan man träna på flera? Indoorwalking-pass finns på 24/7 vid Värnhem.

    SvaraRadera
  9. Och 24/7 vid Orkanen har The ass machine, det är där jag hittat den.

    SvaraRadera
  10. Jag brukar träna på Värnhem, man kan träna på alla vilket är perfekt nu när jag flyttar upp till Stockholm! Ah jag visste att de hade gruppträning på Värnhem men har aldrig varit på något pass och nu hinner jag nog inte. :(

    SvaraRadera