11 maj 2011

Saker jag inte förstår

Det finns vissa företeelser i Stockholm som jag inte förstår mig på. De flesta gäller byggnationer.

1. Motståndet mot att bygga om Slussen. 
Det har diskuterats i en oändlighet men de kommer aldrig fram till något förslag som inte får folk att gå i taket av en eller annan anledning. Är det inte att utsikten förstörs så är det att vägen har för många filer. Det finns till och med en förening för att bevara Slussen som den ser ut idag. För att den är fin, tycker de.
Eh, va?

För det första, vad är Slussen? Jag ser bara lite öppna ytor där i princip ingen vistas. Förfallna, obehagliga och illaluktande gångar som man helst inte vill gå igenom och absolut inte på kvällstid. En helt förvirrande trafiklösning som är totalt obegriplig för en turist. Eller för en nyinflyttad. Jag vet för jag åkte runt, runt där utan att komma till Ok-macken min första dag i Stockholm. Hyrbilen fick därför lämnas tillbaka otankad.
En skitful galleria har de också.
Varför vill man bevara detta? Slussen kan ju bara bli bättre, trevligare och snyggare.

2. Att det inte finns ett kallbadhus mer centralt.
Det finns ett utanför stan, men inte ett enda inne i stan, trots allt vatten. Det finns en grupp som har planerat ett kallbadhus/spa/hotell i Riddarfjärden. Men protesterna blev enorma för att bygget anses bli för stort och skymma sikten från Rålambshovsparken mot Gamla stan bland annat.
Kom igen Stockholm, det är utsikt över vatten typ överallt. Men ni har inte ett enda kallbadhus.

3. Varför man bor centralt när man vill ha grönska och inte bo trångt.
Det protesteras ofta hejvilt så fort något ska byggas. En galleria i Hornstull kan förstöra områdets charm. Ett hus i ett litet outnyttjat grönområde är att förstöra en av stans lungor. Ett övernattningshem för missbrukare stör barnfamiljerna i området. Och. Så. Vidare.

Om man nu tycker att innerstan ska vara likadant som ett välordnat område i Bromma så kanske man ska bo i en villa i Bromma istället. Jag bor innanför tullarna för att jag vill ha nära till en galleria, jag gillar folkmyller, tät bebyggelse och uteserveringar mer än skog. Och jag är inte ensam om det eftersom många vill bo i stan. Då får jag räkna med avgaser, asfalt, trängsel. Vill jag ha mer natur åker jag helt enkelt utanför stan.

4. Cyklisterna som kör Tour de France varje dag.
För två somrar sedan tog jag upp min cykel från Lund till Stockholm. Som jag hade längtat efter att cykla! Några dagar innan jag började cykla till redaktionen, där jag då hade sommarvikariat, frågade en kollega mig en sak. Hon undrade varför vissa cyklister nästan kör inne på gångbanan.
Efter några dagar som cyklist i Stockholm hade jag svaret. De som kör nästan inne på gångbanan är de långsamma cyklisterna. Sådana som jag.
För om man cyklar långsamt måste man passa sig för racercyklisterna. De kör jättejättesnabbt och plingar hysteriskt alternativt skriker på oss långsamma om vi är i vägen. Så vi långsamma lever farligt och riskerar att antingen bli nermejade av en racercyklist eller köra på en stackars gångtrafikant.
Jag förstår att racercyklisterna vill motionera sig till och från jobbet. Men kan de inte ta det lite lugnt på de sträckor där andra människor transporterar sig?

1 kommentar: