3 mars 2010

Pärlor från Malmö


Bästa falafeln finns i Malmö. Stockholms falaflar (falafels?) är skämt i jämförelse. Torra. Tråkiga. Tönna. Är det någon som vet varför det är så här?
Därför försöker jag alltid trycka i mig minst en falafel när jag är söderöver. Här ska snart hela den här rullen med falafel och fetaostsallad ner i min mage. Mumsfilibaba.

Jag har vilat upp mig i Skåne i några dagar. För en gångs skull utan att boka in massa fikor, middagar, vin och fest med vänner. Inte för att jag inte vill träffa mina underbara vänner men jag behövde bara vara och låtsas som om jag var på semester.


Så jag passade på att turista lite i min gamla hemstad. Göra sånt man aldrig kommer sig för när man bor i en stad, för man är så upptagen med att jobba, umgås, shoppa, se senaste filmen eller utställningen.
Jag betraktade Turning Torso på nära håll för första gången. Och åt lunch på restaurangen bredvid, Twisted Torso.


Jag kollade in kanoner, snapphanegevär och strupstocken på Malmöhus slott. Och fotoutställningarna i Kommendanthuset.
Fortsatte med modern konst på nya Malmö moderna museum men det roligaste där var den väldigt orangea entrén och gula kapprummet. Också var de vakter överallt som blev arga om man fotograferade.


Dessutom gjorde jag ett besök på Triangelns (eller Triangelens som vi säger på skånska) kurbad och spa. Där njöt jag av ett bad med utrensande alger och massage. Så skönt.
(Ja, kanske lite tråkig bild från omklädningsrumet. Men sen stängde jag av mobilen. Det är verkligen att bara vara.)

3 kommentarer:

  1. Turist i hemstaden - det måste jag göra!

    SvaraRadera
  2. Åh låter som en underbar lite minisemester! Alla sakerna du gjort är faktiskt sånt jag funderat på att göra men som aldrig blivit av. Får väl ta mig ner så småningom och göra samma sak!
    P.S Falafel är definitivt något jag också kommer sakna!

    SvaraRadera
  3. Lena och Lina: Ja, det rekommenderas!

    SvaraRadera