8 februari 2011

Jag kanske borde hyra kontorsplats

Idag jobbade jag på café Pause på eftermiddagen. Dålig idé. För nuförtiden går tydligen föräldrar och fikar med sina barn så där på en helt vanlig tisdag eftermiddag. Och då pratar jag inte om de föräldralediga mammorna som hänger på fik på förmiddagarna. Nej, de kan jag stå ut med för deras små ungar antingen sover, äter eller jollrar. Och om de skriker så tar mamman ungen i vagnen och går eller ger barnet bröstet.

De som hängde på Pause idag hade barn i 4-7 årsåldern. De låter, pratar högt och rusar omkring. Det går inte att få någon vidare arbetsro då. Nu undrar jag hur vanligt det är att dagens föräldrar går och fikar med sina lite större barn sådär på en vardagseftermiddag? Jag har inget minne av att jag gjorde det med mina föräldrar någonsin. Man gick på café på semestern ungefär. Och någon gång på en helg kanske.
Nu får jag antingen köpa hörlurar till laptopen så jag kan lyssna på musik och stänga ute kidsen eller bara caféjobba på förmiddagarna.

2 kommentarer:

  1. Jag har hört från säker källor i Bromma att det är anses fint att hämta sina barn på dagis redan kl. 15.00. Men kanske tycker mammorna ändå att det är tråkigt att baka bullar och därför tar med barnen på kafé? Bra mammor bjuder ju på bullar.

    Olyckligtvis har jag hört på radion att 80-talisterna gärna skaffar fler än tre barn. De ställer tydligen också helt omöjliga krav på sig och vill leva i välordnad tvåsamhet, göra karriär och umgås mycket med sina barn.

    Du måste nog fundera på både hörlurar och arbetsplats. Eller sadla om och starta kafé.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Ah, så det är status att hämta tidigt. Man är bra mamma om man har råd att hämta tidigt och istället gå på café och umgås med sina barn.

    Kanske minst tre barns trenden hänger ihop med hemmafrutrenden? En del kämpar ju för att en förälder (läs mamman) ska kunna vara hemma med barnen och få betalt för det. Alltså när barnen är i dagisålder.

    SvaraRadera