14 juni 2010

Som egenföretagare vill du verkligen inte bli sjuk

Alliansen gick till val på att förbättra för egenföretagare. Och de brukar också skrika högst om valfrihet.
Nu har regeringen ändrat på karensdagarna för oss. Tidigare kunde vi välja mellan att ha 1, 3 eller 30 karensdagar och egenavgifterna reglerades efter det.

Men enligt de nya reglerna, som gäller från 1 juli, får vi alla minst 7 dagars karens. Som kompensation ska vi få en liten sänkning av egenavgiften, som jag inte alls tycker kompenserar för det stora ekonomiska avbräck som man får om man blir sjuk.
Visst, vi kan välja fler karensdagar och få ytterligare sänkning av egenavgifterna. Men valet att ha färre karensdagar och högre egenavgifter finns inte kvar.

Solveig Zander, centerpartist i riksdagens socialförsäkringsutskott, säger i P1 att karensändringen är en del i ett större paket som ska förbättra för egenföretagare. Till exempel ska man få bättre ersättning när man är hemma för vård av sjukt barn. Jaha, men vi som inte har barn då?

Idag är det bara 15 procent av egenföretagare som tar ut någon sjukpenning under ett år. Jag tror att det beror på att det är för mycket krångel för att orka göra det om man bara är sjuk ett par dagar. Och oftast är man ju bara sjuk några dagar, till exempel vid förkylning, maginfluensa och liknande. Då överlever åtminstone min ekonomi utan Försäkringskassans hjälp.
Blir jag däremot så sjuk att jag inte kan jobba alls på 10 eller fler dagar, då vill jag kunna sjukskriva mig och få ersättning som gör att jag klarar både privat- och företagsekonomin. Med de nya reglerna blir den ersättningen inte mycket att klara sig på.

Naturligtvis kan jag sätta in de 1100-1800 kronor som jag kommer att tjäna på sänkningen av egenavgifterna per år på ett konto, för att ha som säkerhet om jag blir sjuk. Men jag har inte valfriheten kvar, jag kan inte välja större trygghet och högre egenavgifter.
Nej, Alliansen får nog komma med något bättre om de ska fortsätta att hävda att de står för valfrihet och att de värnar om egenföretagare.


2 kommentarer:

  1. Jag håller med. Är en av de 15 procent som faktiskt anmält sjukdom, men det kommer väl knappt att bli lönt framöver. Jag hoppas ju innerligen att jag inte kommer ligga sjuk i över en vecka och som tur är händer det sällan.

    Som frilans kan det ju hända att man inte hade något uppdrag inplanerat just när man blev sjuk - då kan det säkert ses som lyxigt att man ändå kan få ersättning. Å andra sidan är det vanligaste att man måste jobba otroligt hårt eftersom man förlorar några dagar inför deadline. I värsta fall misslyckas man ju helt med uppdraget.

    SvaraRadera
  2. Ja, det blir ju så att man håller tummarna för att för det första inte bli sjuk längre än ett par dagar och för det andra att man inte har så mycket jobb att göra när man blir sjuk.
    Och sen börjar i alla fall jag jobba tidigare efter sjukdom än vad jag skulle gjort om jag varit anställd. Plus att om jag bara är halvsjuk så jobbar jag absolut ändå.
    Det finns många fördelar och stora friheter med att vara egenföretagare. Men jag saknar den trygghet som man har som anställd vid sjukdom och semester.

    SvaraRadera