26 juli 2011

Bergs slussar


Jag ljög visst lite sist. Hela Bergs slussar består av elva slussar uppdelat på en trappa med sju steg och två dubbla. Vi har tagit oss upp för trappan med sju steg som tog ca 1,5 timme. Handskar hade kanske varit en bra ide. Men jag och damen i motorbåten framför konstaterade att vi får bra armmuskler i alla fall, männen styr ju bara in båten i slussen sen latar de sig i 10 minuter. För det är definitivt männen som är kaptener på Göta kanal. De styr och lämnar inte båten. Kvinnorna är hoppilandkallor. Hitills har jag inte sett ett enda par som gjort tvärtom.

2 kommentarer:

  1. Ni måste byta roller för en dag eller två - om inte annat så bara för att se om omgivningen reagerar! Kom igen - you can do it!

    SvaraRadera
  2. Jag måste berätta att igår när vi cyklade efter kanalen mellan Söderköping och Snörvelstorp kom en stor båt med en kvinna bakom ratten!! Den första jag sett.
    Lory

    SvaraRadera