25 januari 2011

Elin testar: Functional moves







































I söndags testade jag World class nya klass Functional moves. Beskrivningen av passet stämde bra, det var bra styrketräning men också rejält pulshöjande då och då. Vi jobbade med stepbräda, matta och 5-kilos viktplatta och det räckte absolut. Jag hade gärna använt ytterligare något redskap men för att få en allsidig träning kändes det inte nödvändigt.

Däremot tyckte jag att det var lite väl mycket fokus på benen, det var många utfallsövningar. De var ofta kombinerade, med till exempel ett lyft av plattan som ni ser på bilden. Men benen är man ju ofta ganska stark i, i motsats till ryggen där de flesta är svaga. Därför hade jag gärna sett fler övningar med större fokus på ryggen.

Men annars var det både varierat, lagom svårt och jobbigt. Passet är till ganska stor del förkoreograferat och det kan jag tycka är lite trist, men det kan vara en fördel för instruktörerna som kan fokusera mer på att peppa och hjälpa deltagarna.
Functional moves är sammanfattningsvis ett utmärkt pass för dig som vill få en varierad och funktionell styrketräning men som inte gillar att hänga i gymmet.

5 kommentarer:

  1. Låter som i min smak, för att bygga extra styrka. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Tror ändå att det är bra med mycket utfall och benövningar. Man tror lätt att man är starkare i benen än man är! ;) T.ex. killar som enbart tränar överkroppen med motiveringen "jag får så lätt muskler i benen". Kan lova att om de körde ett riktigt tungt benpass skulle de känna av muskler de inte visste de hade. Men absolut rygg är också viktig! Verkar va ett kul pass hur som helst!

    SvaraRadera
  3. Jag tror jag har passet för dig här nere. Vi kan vara utomhus! =)

    SvaraRadera
  4. Hon med kroppen: Ja, en del behöver såklart träna mer ben! Killar som bara tränar överkropp ser helt defekta ut. Men jag tror nog att majoriteten ändå kör någon typ av benträning, som löpning, aerobic, spinning. Det ger ju viss styrka. Och många sitter framför datorn hela dagen och har ont i ryggen, då behövs verkligen ryggträning. Annars är väl allsidigt alltid bra :-)

    Christer: Absolut men vi kan väl vänta tills det blivit lite varmare va?

    SvaraRadera
  5. Självklart, , nånstans najsigt, klarblå himmel, bris och + 10! =D

    SvaraRadera