13 augusti 2010

Det här båtlivet...


...är både underbart och jobbigt. Det är underbart när solen skiner och det bara blåser lite grann. Det är underbart när vi har lyckats lägga till i en fin naturhamn, solen fortfarande skiner, ölen är kall och maten varm. Det är underbart när det finns bra med plats i hamnen, grannarna inte är fulla tonåringar eller ett par med en bebis.
Men det är jobbigt när det blåser så att båten skumpar så att jag ofrivilligt piper som en 7-åring i sin första berg och dalbanefärd. Det är jobbigt när vi måste lägga till på någon klurig plats för att alla bra platser är tagna, när det regnar och jag fryser, när nåt lågt ström larm börjar pipa mitt i natten, när jag slår mig i ivern att lägga till eller ut utan att köra på de andra båtarna. Också är det jobbigt att sova i ett minimalt mörkt utrymme med lite luft. 
Men lite plus och lite minus blir ju noll. Så det här båtlivet är rätt bra ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar