1 november 2012

Elin testar: Crossfit Regeringsgatan

Sedan tidigare finns crosstraining på Sats schema, en lightvariant av crossfit skulle man kunna säga. Fast jag lovar, det är riktigt tuffa pass det också.
Men nu har Sats gjort en riktig crossfitbur, på Sats Regeringsgatan. På ett utrymme av 300 kvm ska man kunna köra crossfit själv, med PT eller i en grupp på 12 personer. (Gisssa om det kommer att vara långa reservköer till dessa pass...)

Igår fick i alla fall jag och ett gäng andra journalister och bloggare testa på en klass crossfit. Det kommer att finnas fyra olika klasser- basic, teknik, advanced och prehab. Fram till efter nyår körs bara basic och teknik för att alla ska lära sig grunderna. Varje klass är 45 minuter lång.

45 minuter räcker gott och väl tycker jag. Våra instruktörer Tobias och Tobias, rehabchef och PT på Sats, tog det hyfsat lugnt med oss på det basic-pass vi körde och gick noggrant igenom tekniken. Men det är inga mesiga övningar.
Efter en uppvärmning där kroppen mjukas upp är det nämligen fullt ös. Crossfit kan beskrivas som en kombination av gymnastik, uthållighet och styrka. Det ska vara funktionella rörelser under hög intensitet och konstant varierat för maximal effekt.
Vi körde bland annat knäböj, wallball (knäböj med kast med medicinboll mot en vägg), situps och burpees. (Vill du se lite fler bilder? Kolla in bloggen Trend och träning)
Jag tog inte i maximalt men efteråt var jag ändå helt darrig i benen och idag har jag lätt träningsvärk i axlar och rygg. Perfekt pass för mig och andra som inte gillar att styrketräna i gymmet!

Från och med måndag finns crossfit-passen på Sats Regeringsgatan.



3 kommentarer:

  1. Så dom har öppnat nu, läste om att det skulle öppna. Som du skriver; säkert lätt att få plats. Not.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var tvungen att kolla nu, de närmsta två veckorna är det ca 50-90 personer i kö till varje pass. Och då har de ändå lagt in 2-4 pass om dagen. Men det kan ju vara lite av nyhetens behag.

      Radera
  2. Det gäller att boka i tid helt enkelt, då det är först till kvarn.

    SvaraRadera