16 december 2011

Elin testar: ViPR


















Igår testade jag två av Sats nya träningspass som lanseras i januari. En av dem är en ViPR-klass, som supertrevliga och duktiga instruktören Fredrik Sjöberg körde med oss. ViPR är ett multifunktionellt träningsredskap, ungefär som en gummistock med handtag. Med den ska både kondition, styrka, spänst och balans tränas.

Redskapet finns i olika tyngder, Sats kör med tre olika, 4,6 och 8 kilo. Passet körs enligt ett fast upplägg, med uppvärmning, styrka med konditionstoppar, teamövningar, coreövningar och stretch.

Jag valde 4-kilos varianten. Det var tur, för det här var ett rejält ansträngande pass. Vi körde bland annat benböj i kombo med att lyfta redskapet, sidoförflyttningar med box åt sidan, armhävning med ena handen på redskapet, sidoplanka samtidigt som redskapet lyftes, slalomlöpning i lag, situps och lyft av redskapet.
Det var både mycket styrka och hög puls. Jag var helt slut efteråt, men mycket nöjd. Och idag har jag grym träningsvärk i överkroppen och rumpan.

Det här kan bli en ny favorit av varva mina Shape-klasser med. Från 23 januari finns ViPR klassen på 17 olika Satscenter. I morgon får ni veta vad jag tyckte om Yogalates.

Fredrik in action. Den här övningen var ruskigt jobbig.

2 kommentarer:

  1. Får jag såna här muskler om jag kör Vipr?
    http://www.youtube.com/watch?v=F5G7ql8jeJQ

    SvaraRadera